تئوری آستانه ی چربی اختصاصی برای هر فرد، امیدی برای درمان دیابت نوع 2

16 دسامبر 2014- یک فرضیه ی جالب توسط پرفسور Roy Taylorارائه شد که در آن به تئوری آستانه ی چربی شخصی اشاره شده است. پرفسور تیلور قبل از این مطالعه ای را بروی  اثرات رژیم های غذایی بسیار کم کالری بر بهبودی دیابت نوع 2 منتشر کرده بود که در میان جامعه ی دیابت بنام  رژیم  غذایی نیوکاسل معروف شد.

در فرضیه ی اخیر گفته شده است  که هر فرد  دارای  آستانه ی چربی اختصاصی  برای خود  (PFT) می باشد که تعیین می کند  چقدر چربی می تواند  دربدن فرد ذخیره شود  قبل از اینکه  به مشکلاتی مانند تجمع چربی اطراف  کبد و پانکراس منجر شود که در نهایت به  مقاومت به انسولین  و سپس دیابت نوع  2 بیانجامد.

یکی ازنکات کلیدی اشاره شد در این مقاله اطلاعاتی است که از افرادیکه  به تازگی به  دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، جمع آوری  شده است. این اطلاعات از بیمارانی که در مطالعه ی آینده نگر درانگلستان درفاصله ی سالهای 1977 تا 1991 شرکت  کرده بودند، جمع آوری گردید.

گروه تحقیقاتی پرفسور Taylorاز این اطلاعات برای رسم منحنی توزیع استفاده کردند تا نشان دهند BMIبیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، چه مقدار بوده  است. اطلاعات نشان داد 36 درصد  از بیمارانی که به تازگی به دیابت مبتلا شده بودند  دارای BMI25 یا کمتر بودند این مقدار نمایه ی توده ی بدنی معمولاً به عنوان وزن سلامت  درنظر گرفته می شود.

فرضیه ی پرفسور تیلور به افرادی که  به تازگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند امید می دهد که با کاهش قابل  توجه وزنشان بتوانند مقدار قند خون خود را به حالت نرمال برگردانند.

چنانچه فردی مقدار زیادی از وزن خود را کاهش دهد اما درمدیریت حفظ وزن خود ضعیف عمل کند و مجدداً به وزن بالاتر برگردد دوباره به حالت  قندخون غیرطبیعی ودیابت باز می گردد بنابراین باید از بازگشت وزن مجدد جلوگیری کرد.

درحال حاضر پژوهشی با کمک مالی موسسه ی دیابت بریتانیا درحال انجام است، این پژوهش تأثیر رژیم غذایی کم کالری را بر بهبودی طولانی مدت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی می کند. تفاوت بین آستانه ی چربی اختصاصی برای هر فرد پنجره ای برای تحقیقات جدید در این زمینه است و می تواند به عنوان یک مدل برای بررسی چگونگی تأثیرعملکرد ژنها و سایر فاکتورها نظیر استفاده از داروهای خاص درارتباط با دیابت نوع 2 آزمایش شود، این عوامل ممکن است درتغییر آستانه ی تجمع چربی افراد نقش داشته باشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/personal-fat-threshold-theory-gives-hope-for-type-2-diabetes-remission-94193162.html